SCRAMBLE leírás
Játékszabályok A játék során a játék vezetője egy értelmes magyar szó összekevert betűit adja fel feladványként. A játékosok feladata, hogy a gondolkodási időn belül kitalálják, hogy mely szó összekevert betűit tartalmazza a kérdés. Amennyiben egy bizonyos időn belül nem érkezik megfejtés, a játékvezető segítséget is küldhet, amely közelebb vezeti a játékosokat a megoldáshoz. A segítség tartalmazhatja pl. a megfejtés első pár betűjét, de tartalmazhatja más szavakkal a megfejtendő szó meghatározását is. Az első helyes megfejtő a forduló nyertese.
A pontozás Egy fordulóban a forduló nyertese kap csak pontot. A nyertes attól függően, hogy a segítség kiírása előtt vagy utána találta-e ki a feladott szót, különböző pontot kap. Segítség kiírása előtt való megfejtés több pontot ér, mint a segítségnyújtás utáni megfejtés. Ha egy fordulóban senki se tudta a jó megfejtést, senki sem kap pontot az adott fordulóban.
Scramble az IRC-n A www.kvizszoba.hu portálon ingyenesen letölthető egy kis script, amely segítségével bárki vezethet scramble játékot. Ehhez nincs másra szüksége, csak egy mIRC nevű internetes csevegőprogramra, amelynek gyökérjegyzékébe bemásolva és betöltve a scriptet máris használhatja azt. Természetesen, vannak más scramble játékvezető programok, akár nem mIRC scriptek, hanem windowsos vagy linuxos alkalmazások, ám azok pillanatnyilag nem állnak a kvizszoba.hu oldal rendelkezésére.
A kvizszoba.hu scramble script használata A script használata rendkívül egyszerű, az egyes lépéseket pontokba szedve a következőképpen néz ki a program kezelése:
1. Előkészületek:
- Töltsük le a programot a www.kvizszoba.hu portálról és tömörítsük ki azt a mIRC nevű csevegőprogram gyökérjegyzékébe.
- Indítsuk el a mIRC-et ha még nem futna, és írjuk be a következő parancsot:
/load -rs scramble.mrc Ezzel a paranccsal töltjük be a scramble scriptet.
Ha minden jól megy, a státuszban egy kis szöveg jelenik meg, amely tudatja velünk, hogy a script sikeresen betöltődött. Ha itt hibát ír ki, akkor javaslom a Kedves Felhasználót, nézze a HIBAÜZENETEK részt, vagy érdeklődjön a program készítőitől.
2. A script elindítása
- Csatlakozzunk egy IRC szerverre, és írjuk be a mIRC egy szövegablakának alsó
beviteli sorába a következő parancsot: /scramble Ezzel a paranccsal indítjuk el a scramble scriptet.
Egy új ablak jelent meg a képernyőn, amely tetején négy ún. fül látható: Regisztráció Itt állíthatjuk be azt, hogy a script mely IRC szerverre kapcsolódjon, (IRC szerver) továbbá a portot (IRC port), a script által használt nicknevet (Bot nickeve), valamint a játékvezető nicknevét (Játékvezető) és azt, hogy a script mely IRC csatornára (IRC csatorna) lépjen be. Ugyancsak itt található a Csatlakozás feliratú gomb, amellyel kapcsolódhatunk a megadott IRC szerverhez, illetve a Szabályok gomb, amellyel kapcsolódás után kiirathatjuk a játék legfontosabb szabályait. Ugyancsak itt található a Kilépés gomb, amellyel bezárhatjuk a script ablakát, és kiléptethetjük a programot az IRC szerverről.
Kérdés Ebben a részben küldhetünk kérdést az IRC szerverre, valamint itt állítható be a gondolkodási idő és a segítségnyújtás ideje is.
Készítők Itt olvashatunk információkat a scramble program készítőiről. Ez azért fontos, mert ide fordulhatunk segítségért, ha a program valamely része nem működik, vagy a programban hibát fedeztünk fel, vagy egyszerűen tanácsra van szükség arra vonatkozóan, hogy mit hogyan csináljunk.
Beállítások Ebben a részben a script IRC csatornán való megjelenésének, valamint a pontozásnak a beállítását találjuk.
3. Játék indítása
- Töltsük ki a csatlakozáshoz szükséges információkat: IRC szerver neve, IRC szerver portja, IRC csatorna neve, a script által használt nicknév illetve a játékot vezető ember (a scramble scriptet használó) nickneve. Ezután kapcsolódjunk a megadott IRC szerverre a Csatlakozás gomb megnyomásával. Ekkor egy újabb ablak jelent meg, amely a scramble program státuszát mutatja, pontosabban azt, hogy voltaképpen milyen üzeneteket küld az IRC szerver a scramble programnak. Ennek segítségével nyomkövetést végezhetünk arra vonatkozólag, hogy ha valamilyen okból leesett a program.
- Miután a script fellépett a szerverre, belépett a megadott csatornára, a Szabályok gomb megnyomásával irathatjuk ki vele a játék szabályait. A szabályok kiiratása egyben az addigi pontok törlésére is szolgál, vagyis új játékot <<<m i n d i g>>> a szabályok kiiratásával kell kezdeni.
- Ezután váltsunk át a Kérdés fülre, amelyben egy általunk gondolt értelmes magyar szót írhatunk be a script "Feladvány" részébe, valamint erre vonatkozó segítséget gépelhetünk be a "Segítség" rovatba. Ugyancsak itt kell beállítanunk azt, hogy hány másodpercet szánjon a szó kitalálására gondolkodási időnek, valamint a segítség megjelenítésére. A gondolkodási időt kötelező megadni, a segítség kiírási időt nem. Ha nem adtuk meg ez utóbbit, a script automatikusan a legkisebb értéket
(5 mp) veszi.
- A kérdés begépelése után a Kérdés küld feliratú gombra kattintva küldhetjük a kérdést a játékosoknak a csatornára. A script először figyelmezteti a játékosokat hogy kérdés következik, kiírja a gondolkodási időt, a segítség nyújtásának idejét, és természetesen a kitalálandó szó összekevert betűit. A jó válaszadó attól függően, hogy segítség előtt vagy utána adta a választ, 4 illetve 2 pontot kap. Ezen is változtathat a játékvezető a Beállítások fülre váltva a Pontozás keretben. Itt két ajánlott pontozás mellett saját magunk is megadhatjuk azt, hogy mennyi ponttal jutalmazzuk a segítségnyújtás előtt illetve segítségnyújtás után történő megfejtést. A script automatikusan pontoz, tehát ezzel a játékvezetőnek nem kell bajlódnia.
- Ha a játékosoknak valami menet közben nem világos, vagy egyszerúen csak olyan kedvünk van, üzenhetünk is a program segítségével a csatornára. Ezt a Kérdés fülnél lévő Üzenetküldés gombra kattintva tehetjük meg. Az ekkor beugró új ablak szövegbeviteli mezőjébe beírva a kívánt szöveget, az úgy jelenik meg a csatornán, mintha a script mondta volna.
4. Leállítás a játék végén
- Játék végén a leállítás a Bezárás gombra kattintva történhet meg. Ez először kiírja a játék végeredményét, aztán kilépteti a scriptet az IRC szerverről.
|